AzHgAr BaNd
AzHgAr BaNd
فریاد

به نام حق
هر چقدر كه به وصف كامل زمين و زمان هم بپردازم...به نام او كه همچنان در اول وصفش مانده ام
از اولين باري كه شروع كردم درباره ي زدبازي بنويسم نزديك به 3 سال ميگذره
نوشته هايي كه صرفا براي اطلاع رساني بود و فقط و فقط از يه علاقه ي خاص به گروه زدبازي نشات ميگرفت
اين كه چطور بود نوشته ها همه به نظر خوانندگان عزيز بستگي داره و بس...ولي جا داره كه تشكر ويژه اي بكنم از يكايك شما دوستان كه وقتتون رو صرف ميكنين براي اين نوشته ها كه براي خودتون نوشته ميشه
و جا داره از تيم مديريت سايت كه نياز به معرفي نداره هم تشكر كنم كه اين زمينه رو براي من و دوستان ديگرم فراهم كردن


مقدمه:
زماني بود كه براي نقد يا نوشتن مطلبي از زدبازي بايد كلي مقدمه فراهم ميكردیم. ولي الان گذر زمان و افزايش روز افزون طرفدار ها و خوشبختانه وجود مقالات متعدد از زدبازي ديگه اين نياز رو بر طرف کرده
ولي برا اینکه رسم نوشته رو بجا بیاریم ...

آلبوم!! از 81 تا 91 :
حتما همه اوتروي آهنگ مهموني رو در خاطر دارن...منتظر آلبوم باشين...ويلي و ام جي...
اين نشون از علاقه ي بچه هاي زدبازي به پخش آلبوم بود
كاري كه اون موقع كمي خنده دار هم نگيم، مشكل بود
هنوز مردم و اگه بخوام درست تر بگم نوجوان ها آشنايی زیادی با رپ نداشتن و جدا از اون چیزی به عنوان آهنگ سازي اون موقع نبود و همه رو بيت ميخوندن و اين جور مشكل ها پخش آلبوم رو به شدت سخت ميكرد

مصاحبه شعله با مهراد هيدن:
در اين مصاحبه كه در سال 85 انجام شد مهراد از كار كردن خودش و بچه ها روي آلبوم گفت و ديگه طرفدارها منتظر پخش آلبوم در سال 86 بودن

مشكلات ويلسون :
تو سال 86 و از اونجايي كه براي سامان حالا به هر دليل نا معلوم مشكلاتي پيش اومد پخش آلبوم به مشكل خورد و آهنگ هايي كه قرار بود تو آلبوم باشه به صورت تكي تكي پخش شد و ...
در سال 90 خبر رسمي تاييد شد و زدبازي خبر از پخش آلبومي به نام زاخار نامه در ماه ارديبهشت 91 خبر داد
و از اونجايي كه سايت به طور كامل به حواشيه قبل از پخش آلبوم پرداخت من اين قضيه رو ادامه نميدم

و بلاخره...
بعد از 1 ماه تاخير آلبوم پخش شد. آلبومي كه چند نكته ي عجيب و شايد از ديدگاه بعضي ها جالب داشت
1. آلبوم جاي خالي ويلسون رو عجيب تو خودش احساس میکنه
2. حضور سروش هيچكس در آلبوم كه 6 سال پيش نيز با سامان در يك آهنگ (واسه هر ايراني) همكاري داشت
به نوعي اين حضور بازار پخش آلبوم رو بيش از پيش داغ كرد .


3.حضور ارش دارا
مهراد هيدن بعد از پخش آهنگ بي حس و از اونجايي كه گروه آهنگ بيرون نميداد فرصت رو غنيمت شمرد و تك آهنگ هايي رو پخش كرد.كه در ميان اين آهنگ ها آهنگ همه ك* كشن بيشتر مورد استقبال قرار گرفت و ارش دارا كوروس اين آهنگ رو اجرا كرد
و همكاري ارش خبر از آهنگي به سبك راك رو ميداد...

4. حضور بهزاد ليتو
دليل تاخير پخش آلبوم اضافه شدن 1 آهنگ بود كه احتمالا همين ترك نكني باور بوده
كه به نظر من حضور ليتو ضروري نبود.نه تو اين آهنگ بلکه در كل تو آلبوم
چون به نظر من چيزي به محتويات آلبوم اضافه نكرد

خیلی از مردم فکر میکنن که دلیل تاخیر آلبوم آهنگ "چرا بدی" هست در صورتی که حضور هیچکس از ابتدا در آلبوم تایید شده بود
آلبوم زدبازي از 10 ترك تشكيل شده كه 4 آهنگ توسط جي جي و 6 آهنگ توسط هيدن آهنگسازی شده است

كه بررسي فنی آهنگ ها در اين قسمت قرار نميگيره

اولين ايرادي كه ميشه به آلبوم گرفت نحوه ي قرار گيري ترك ها هستش
براي مقايسه، نحوه ي قرار گيري آهنگ هاي آلبوم سكوت بهرام كه واقعا تحسين بر انگيز بود رو ميشه مثال زد
______________________________________________________________

1.تهران مال منه

يه مثلي هست كه ميگه نبين كي ميگه.ببين چي ميگه
كه متاسفانه اين مثل تو رپ فارس هيچ گونه كاربردي نداره.يعني فرهنگ خواننده سالاري داره بيداد ميكنه و اين مثل رو كاملا بر عكس كرده...نبين چي ميگه...ببين كي ميگه
آهنگي توسط گروه تي ام بكس پخش شد ...

تي ام بکس:
گروهي كه هيچ وقت جدي گرفته نشده و بعيد هم هست كه جدي گرفته بشه
آهنگي پخش شد توسط اين گروه به نام "تهران مال ماست"!
نكات جالب اين آهنگ كم نبود
يكيش اين بود كه تو كوروس خيلي تاكيد شده بود كه 2011 سال ماست! حالا اين كار كي پخش شده؟ آخر 2011 !!!! اگه اشتباه نكنم
حالا يكي نيست بگه با اين ترك؟ اونم اين موقع؟ 2011 شد سال شما؟؟؟

از اونجايي كه هر كدوم از رپ خون ها به يك نكته حساسن...مثل هيچكس كه رو سرباز هاي وطن حساسه و بهرام رو آزادي كه ازش گرفته شده. زدبازي هم ثابت كرده شديدا روي تهران حساسه و اينجا بود كه بعد از 6 سال اين گروه برگشت به حال و هواي دوران ابتدايي خودش...
اين ترك به انتقاد از سينما گرايان نيز پرداخت كه بيشتر تو ورس مهراد و عليرضا ما شاهد اين قضيه هستيم

ورس 1 (مهراد هیدن)
ورس مهراد با توضيح دادن فرق نوع زندگيش با بقيه شروع شد و به سينما رسيده و با مايه هاي وطن پرستانه نيز به پايان رسيد
از نكات مثبت اين ورس ميشه به كنترل خوب و كامل مهراد رو صدا و صد البته استايل مورد قبولش اشاره كرد و همچنین تکست فوق العاده قوی و خنده ي معروف و پر طرفدارش...

Nagoo 'Atash Bas' oon male Khoshgela too film e

تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند.
عضويت در سايت / ورود به سايت


کروس (مهراد هیدن)
كوروس به بهترين شكل ممكن توسط مهراد اجرا شد و البته كوروس فقط به گروه تي ام برنميگشت كه ميگفت تهران مال منه ... بلکه از نظر ما خطاب به اشخاص دیگری هم بود که ما بدلایلی از ذکر نامشون خودداری میکنیم

ورس 2 (علیرضا جی جی)
ورس 2 هم توسط جي جي اجرا شد كه به جرات ميشه گفت از بهترين اجرا هاي عليرضا بوده و واسه اولين بار ميبينيم كه عليرضا جامپ هم ميزنه و ارزش ورس خودش رو از نگاه رپ به مراتب بالا تر از حدي كه اتنظار بود هم ميبره
طبق معمول عليرضا از ايهام استفاده ميكنه كه بد نيست به يكي از اون ها اشاره كنم
"اكثر بازي دست ماست>>عكس سره بازي دست ماست"
از اونجايي هم كه جك تو بازي ي حكم به ورق سرباز گفته ميشه منظور عليرضا از عكس سره بازي ورق شاه هستش



ورس 3 (سهراب ام جی)
ورس 3 هم كه توسط سهراب اجرا شد و سهراب در شروع 1 بيت از خود تكست آهنگ تي ام بكس رو به صورت تمسخر اجرا ميكنه
و بعد هم قافيه بازي هاي سهراب شروع ميشه و ميشه از تك قافيه بودن اين ابيات به عنوان نكته ي منفي ياد كرد
(شايد اگه هر كسي جز يكي از اعضاي زدبازي اين تكست رو ميگفت واقعا عالي بود ولي واسه زدبازي كه ابداع كننده ي فرهنگ دو قافيه هستش اين يك ضعف به حساب مياد(
در اجراي كوروس اخر مهراد به يك نكته ي جالب اشاره ميكنه...يه شهر ديگه سرته و جو ميگيرتت ميگي ...
تو كليپ اين آهنگ(تي ام بكس تهران مال ماست) يكي از اعضا كلاه (ان واي) يا همون نيويورك سرشه و مهراد به اين نكته دقت كرده

ورس 4 (سیاوش سیجل)
ضعف اصلي اين آهنگ همين ورس هستش
از اونجايي كه درامي وجود نداره حفظ ريتم سخت تر ميشه و سيجل احتمالا كل حواسش به همين نكته بوده و به طور كل به تكست توجه نكرده و همين موضوع اين ورس رو تبديل به ضعيف ترين ورس اين آهنگ كرده ... البته این ورس به عنوان فرود آهنگ محسوب میشه
چند نكته رو لازم ميدونم كه بگم

1. تفاوت اوتروي اين ترك با تركي كه ارديبهشت ماه عرضه شد!!!
اين اتفاق براي آهنگ هاي مثل من و زمين صافه و چون كه ديوونتم هم افتاد
ولي هر سه ي اين آهنگ ها در ابتدا پخش دزدي بودن...

2. استفاده از كلمه ي آره در ابتدا و وسط مصراح ها توسط خيلي از رپر ها فقط براي كامل كردن وزن ميباشد
ولي تو اين آهنگ جزئي از قافيه هستش

مثال :
اره تهران مال منه/امسال سال منه
انگار كار همه ديگه اشكال داره بده
ميبينيم كه اره اينجا با سال /كار/ داره قافيه داره و صرفا براي وزن نيست و كاربردش قافيس

3. اصل اين آهنگ اين نيست كه بچه ها بگن تهران مال من. دارن به طور واضح ميگن ميگي تهران مال من
سهراب هم كه بيت اولش تكست خود تي ام بود

ولي همه اين جوري برداشت كردن كه زدبازي منظورش اينه كه تهران مال تي ام نيست!مال منه!
فقط سيجل تو يه بيت ميگه تهران مال مائه كه عاديه از زدبازي!هميشه 1 نفر خارج از موضوع ميخونه تو آهنگ ها!
نظر کلیه من اینه که این آهنگ سر و صدای زیادی بپا کرد حالا به هر دلیلی....
تهران شده یه عروسک! که سرش دعواس! حالا چه واسه من چه واسه تو چه هر کس دیگه
مشکل اصلی ما اینه که هنوز گوش نکرده به آهنگ و نفهمیدن اصل و موضوع آهنگ سر خود راجع بهش قضاوت میکنیم البته مقصر هم نیستیم. این هم خصلت ما ایرانی هاست
______________________________________________________________

2.خودش ميدونه خوبه
از اسم اين آهنگ فكر ميكنيم كه اين همون آهنگه كه قرار بود با ترك تازه شروع زندگيمونه پخش بشه ولي اسم اون ترك "خودش ميدونه" بود!!!
ولي از اون جايي كه خود جي جي خبر ساخت اين آهنگ رو تابستون 90 داده بود احتمالا اين همون تركه!

بررسی کلی:
نكته ي جالب آهنگ اجرا شدن كوروس توسط جي جي بود كه پيش از اين فقط تو لاشيه تو تهران ديده بوديم كه جي جي كروس خونده باشه
از اونجايي كه حرف هاي مهمي گفته نشده تو اين ترك به طور گذرا به اين آهنگ ميپردازيم
سهراب كه اوايل از انواع پيش غذا و غذا و دسر ميگه كه همه دیگه با این چیزا آشنایی کامل دارن و نیازی به توضیح نیست



اينجا جا داره از ابسنت يكم بگم

يكي از شيوه هاي جالب خوردن اين مشروب اينه كه فندك ميگيرن زيره يه حبه قند و اب كه ميشه ميريزن تو شات و ...!

و چيزي كه همه صد درصد از شنيدنش يهو چشماشون گرد شده آوردن اسم سامان بوده!
خودم به شخصه 5 بار زدم عقب ببينم درست شنيدم يا نه!
اين اولين باري بود كه به طور عادي از اسم سامان استفاده شده تو تكست ها بعد از غيبت سامان
چون تو بقيه بار ها يا لازم بوده با سوال بوده يا واسه اوترو بوده!!!
سامان با مامان عجيب قافيه داره! طوري كه واسه من سواله چرا سامان تو آهنگ دیس بک كه گفت اين دفعه دنبالتون نيست مامان با كفگير
كار بد كردي دنبالته زاخار با هفت تير...چرا جاي "زاخار" نگفت "سامان"؟!؟!
نودل = نوعی ماکارونی وردو = یه نوع شراب ( که انگار مسن هم بوده!چون هم سن دخترس!) حیز = مخدر (مثل ورس خط من مهراد) پوشه = یه نوع حرکت که دخترا برای به اصطلاح حجیم نشون دادن موهاشون انجام میدن که همین میشه دیگه!
اين جور سبك ها عجيب به صداي سيجل و جي جي ميخوره
به نظر من تو اين سبك بيشترين پتانسيل رو دارن مخصوصا سيجل
همكاري ي سيجل و جي جي تو ورس 2 هم واسه ما آهنگ هاي من چتم و مامان بزرگ رو ياد اوري ميكنه
در كل به نظر من همين قدر راجع به اين آهنگ كافيه
______________________________________________________________


3.چرا بدي؟
بدون شك لقب شاه ترك رو تو اين آلبوم ميشه به اين آهنگ نسبت داد به دلايل ذيل
1.حضور هيچكس
2.جواب زدبازي به پيشرو بعد از 6 سال
3.آهنگسازي فوق العاده
4.كوروس فوق العاده
5.موضوع ترك
خيلي از دوستان احتمالا بعد از دانلود آلبوم اولين تركي كه گوش دادن همين ترك بوده.مثل بنده!
شروع آهنگ هر شنونده اي رو به ياد آهنگ واسه هر ايراني ميندازه و همين مسئله جاي خالي ي سامان ويلسون رو بيش از پيش نشون ميده
خيلي حرف ها واسه نقد بيت اين كار دارم ولي متاسفانه دوستان گفتن باشه واسه قسمت بعد!

ورس 1 (سهراب MJ)
سهراب ام جي با شروع طوفاني نويد يك سوپر ترك رو ميده كه از همكاري ي بزرگان رپ حاصل شده.چيزي كه اخيرا كمتر ديده شده
شروع كار سهراب با يك سواله؟زاخار با ما چرا بدي؟
و خوشبختانه انقدر مفهوم و واضح هستش كلمات كه فكر نكنم نيازي به نقد خط به خط باشه...
ولي ذكر كردن چندين مورد خالي از لطف نيست
ترا زدي؟
ترا يا همون ترامادول قرصي هستش كه برادران اهل عمل براي رفع نسخي استفاده ميكنن كه البته زياد هم خلاف سنگيني نيستش!

age kal dari migam bian farda soraqet " mese KGB ian " korkat berize engari vajebian...

"نام کامل کا گ ب، به زبان روسی Комите́т Госуда́рственной Безопа́сности به معنای کمیته امنیت دولتی است.
کا گ ب در سال ۱۹۵۳ از ادغام وزارت امنیت دولتی و وزارت امور داخلی پس از مرگ ژوزف استالین رهبر وقت شوروی تشکیل شد.
کا گ ب یک نام کلی برای فعالیتهای سرویس اطلاعات شوروی سابق، پلیس مخفی آن کشور و آژانس اطلاعاتی (جاسوسی) شوروی بود که با پیوستن "م ک و د" سازمان اطلااعات داخلی شوروی به "م و د" سازمان اطلاعات وزارت کشور شوروی به سال ۱۹۵۴ تاسیس شد در فاصله سال‌های ۱۹۵۴ تا ۱۹۹۱ (زمان سقوط شوروی) فعالیت داشت.
بدنبال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ کا گ ب جای خود را به اف اس بی (سرویس ضدجاسوسی روسیه) داد"


واجبي؟
با رايحه اي دلپذير براي شل كردن ريشه ي موهاي زايد استفاده ميشه كه با اومدن وكس و اپيليدي و اين جور داستانا استفاده ازش خيلي كم شده
نزار قراره شر: يعني يه زماني قراري گذاشته شد(تو ديس بك آهنگ ديس بك زدبازي كه فايت كلاب با 3 پاك اون موقع اون آهنگ رو اجرا كردن دم اسكان رضا قرار گذاشت با بكس زدبازي.كه احتمالا سهراب داره به اون مسئله اشاره ميكنه)
و اصلي ترين نكته...
لات مخابراتي؟!
تو آهنگ اثر منفي طي مكالمه ي سامان ويلسون و رضا پيشرو جدا از همين تيكه اي كه سهراب انداخت(تو كه فحش ميدي فقط وقتي پا تلفني) حسام استپس هم از رضا به نام لات مخابراتي ياد كرد!
و اين نكته تاييد ميكنه كه خود سامان بوده كه با رضا صحبت ميكرده...از اونجايي كه خيلي ها از قبيل بنده ي حقير اين مسئله رو به اشتباه تكذيب ميكرديم
و صد البته كه تو اين ورس حضور خودش رو در فيسبوك تاييد كرد!
خوشبختانه كوروس اين كار توسط سهراب اجرا شد(البته در اجراي 2 و 3 مهراد و سروش هم اضافه شدن به سهراب)
حالا چرا خوشبختانه؟
از اونجايي كه 90 درصد كوروس هاي آهنگ هاي زدبازي توسط مهراد اجرا شده و حالت بيس پيدا كرده كوروس هاي اين گروه لازم بود كه تنوع به اين قسمت داده بشه كه انصافا هم بهترين تصميم گرفته شد
همون قدر كه موضوع ورس 1 معلوم و واضح بود تو ورس 2 اين قضيه بر عكس ميشه
نظر هاي زيادي هست راجع به اين ورس و من هم تنها نظر شخصي و برداشت خودم رو كه احتمالا مورد اعتراض قرار ميگيره رو ميگم

ورس 2 (هیچکس)
شروع كار هيچكس با واژه ي سلموني هستش كه اصولا ربطي به داستان نداره ولي...سلموني آدم ميره كه اصلاح بشه و به نظر من منظور سروش از سلموني نرو يعني اصلاح نشو و با ما (سروش و زدبازي) بد باش فقط
فرق از وسط و فرق از بغل هم به نظر من يعني جر دادن سر! حالا از وسط يا از بغل
حالا چرا؟ به دليل آوردن رنگ قرمز كه مد هم هستش و حاصل ريختنه خون هستش
سروش از اروپا و اين كه اونجا ازش به عنوان دست مسيح نام برده ميشه هم ميگه و اين نكته كه با ما بهتر باش نسبت به ديگران...(تتلوي عزيز! )
از اونجایی که نقد باید روی تکست کار مانور بده...ما دیدیم اینجا هم گفتن شی هم گفتن شیر هم گقتن شیب!
ولی شما از ما قبول کنین میخوریم شیر...
که در اینجا سروش منظومه ها و کهکشان راه شیری و این جور چیزا اشاره میکنه و این که در کل تو فضا سیر میکنه
و باز هم سروش از رپ فارس به عنوان پديده نام ميبره...همون قضيه اي كه تو آهنگ واسه هر ايراني ازش با تلاش تراش اين جور داستانا حمايت ميشد

ورس 3 (مهراد هيدن)
هر چقدر فكر كردم كه كي بوده كه راست وايميستاده و الان تو پاسگاه اوقات سپري ميكنه هيچي نفهميدم كه نفهميدم(كه البته با كمي پرس و جو به سمع و نظر همه ميرسونم منظور مطلب رو)
یه سری میگن منظور سعید اژدر هستش و از اونجایی هم که آلبوم رضا زیر دست سعید بوده میشه یه جورایی این مسئله رو تایید کرد
ولی در این صورت این نتیجه رو میشه گرفت که مهراد ورسش رو بازخونی کرده چون دستگیری سعید و پلمپ استودیو همین اواخر اتفاق افتاده
اصل حرف مهراد تو اين قضايا بود كه بپا...بپا كه دست من نيفتي كه...!
شبيه اين قضيه رو تو آهنگ تلفات جنگ هم ديديم از مهراد
نكته اي كه مهراد بهش اشاره كرد اين بود كه بالا تر و معروف تر از اين حرفا هستش مهراد و اصلا خودش رو درگير قضيه بيشتر از اين نخواهد كرد و ذكر اين نكته كه بهترين هم هستن
خدا رو شكر كه مهراد و سهراب بي پرده حرفشون رو زدن و به هيچ وجه ابهام خاصي راجع به گفته هاشون براي شنونده باقي نذاشتن
حضور نداشتن سياوش و عليرضا هم از نكات مثبت اين آهنگ بود و از اونجايي كه زياد ربطي به موضوع نداشتن و متاسفانه سبك خوندشون به اين ترك نميخورد
خودمونيم ايهام انداختن تو اين ترك كاربردي نداشت ولي جي جي با آهنگ سازي به زبون موزيك به بهترين شكل حرف خودش رو گفت(من بايد حداقل يه خط راجع به موزيك ميگفتم!!!! )
و صد البته بايد منتظر جواب پيشرو به اين ترك باشيم و با شناختي كه از رضا داريم ميدونيم كه رضا اصلا سياست سكوت رو نداره

______________________________________________________________


4.نبايد وايسيم
از اونجايي كه جي جي موزيك هايي با حال و هواي تقريبا يكسان ميسازه اين آهنگ نسبت به آهنگ هاي ديگه بيشتر بوي زدبازي ميده
مثل كارهايي كه قبل تر از زدبازي ديده بوديم
مفهوم اصلي كار خسته نشدن و ادامه دادن مسير براي رسيدن به هدفه كه متاسفانه كوروس هم خوني ي زيادي با ورس ها نداره
با اينتروي جالبي روبرو ميشيم كه تا حالا از زدبازي نديديم كه مثال آهنگ هاي غربي موزيك تو ميزان هاي مختلف كامل تر ميشه
و مهراد كوروس رو اجرا ميكنه كه راجع بهش صحبت كرديم

ورس 1 (سهراب MJ)
قبل از شروع نقد ورس سهراب جا داره بگم كه اگه آهنگ زندگي منه(عيد 88 ) رو سبكش رو راك در نظر نگيريم اين موزيك شديدا از خيلي لحاظ شبيه به زندگي منه هستش
سهراب هم تكستش شبيه به ورسش تو آهنگ زندگي منه هستش و در كل از اين كه معروف شده و همه جا طرفدار ها رو ميبينه و ميلي به عكس گرفتن با فن ها نداره و اين كه همه هر كاري هم بكنن زدبازي و آهنگ هاش زير پوستشون رفته! مثل مريضيه پوستيه اگزما!

ورس 2 (علیرضا JJ)
ولي ورس 2 يكم جاي بحث براي من باقي ميزاره
اولين ايهام رو در اينجا ميبينيم
آسانسور خرابه بزار تو كف بمونن
كف هم معني ي هم كف يا همون گرند فلور رو ميده و هم معني ي تو كف موندن!
هركي مياد اينجا ميره پاهاش بالا...در اينجا به زيبايي و به طور خلاصه مراحل نزديكي كردن توسط جي جي شرح داده ميشه
منظور هم از 4 تا آس هم 4 نفري هستش كه تو اين آهنگ دارن ميخونن و يا همون 4 تا عدد 1 تو بازي حكم
شما بياين عين ماشين كه در حركت باشيم عين ماشين هم كه ديگه معلومه!

" تا آسیم شک نکن پشت "کاره" آسمون ماله ماست میگیم فحش بباره... "



ورس 3 (سیاوش سیجل)
در اين ورس هم نكته ي خاصي ديده نشد جز خوش گذروني و تغيير علاقه ي بچه ها از سينه به دامن كوتاه و كوتاه بودن زندگي و شكوندن هر چي حده
)قضيه از سر باز كردن نيست. واقعا نكته خاصي تو اين ورس پيدا نشد(

ورس4 (مهراد هیدن)

مهراد هم ازین میگه که همه چی خوبه و روبراهه و مشکل خاصی نیست و به راهه خودش داره ادامه میده و کاری به کسی نداره ... از نکات جالب این ورس حس خوبی هست که مهراد به شنونده منتقل میکنه
______________________________________________________________


5.مرسي كلي
متاسفانه به اشتباه فكر ميكنن بعضي ها كه اين آهنگ واسه ويلسون خونده شده...ولي اصلا اين طور نيست
همه فكر ميكردن كه زدبازي گروهي هست كه به هيچ وجه به خواسته ها و حرف هاي طرفدارانش گوش نميده و فقط واسه خودش كار ميكنه و احساسات طرفدارانش واسش هيچ اهميتي نداره
و اينو از اينترويو جي جي با خودش و داستان خداحافظي ي زدبازي در خرداد سال 89 و مسائل ديگر ميشد فهميد...ولي اين آهنگ كه اصلا كسي انتظارش رو نداشت حكم ابطالي بود به تمام اين فرضيه ها و فكر ها
به طور كلي اين آهنگ رو ميشه به 2 قسمت اعتراف و تشكر تقسيم كرد
كه عليرضا و سياوش اعتراف و مهراد و سهراب هم تشكر ميكنن
حالا چطور؟

ورس 1 (سیاوش سیجل)
سيجل از وقايعي كه براش بين سال هاي 88 و 89 پيش اومده ميگه
از اونجايي كه سهراب به طرز مشكوكي از آهنگ كوچه به بعد ديگه حضور نداشت(شهريور 88 و زدبازي هم 7 ماه بعد خبر از منحل شدن داد
سيجل از فرو پاشيدن رابطش با سهراب و منحل شدن گروه ميگه تو اين ورس و اين كه نا خود اگاه دست خوشه تغييراتي شده رفتارش
و زدبازي هم از اسفند 88 فقط 2 نفري كار ميداد(مهراد و عليرضا) و بعد هم منحل شد
ميشه حدس زد دعواي سهراب و سياوش و نبود سامان دليل اصلي ي اين خداحافظي بوده كه خوشبختانه حل شده اين مشكلات ... البته آخر ورس سیجل میگه این دروغا چیه که منظورش اینه که همه این حرفا شایعه بوده
كوروس رو نسيم اجرا ميكنه و از همه ي طرفدار ها تشكر ميكنه و به اين نكته كه اشتباه زياد كردن هم سخن ميگه

ورس 2 (علیرضا جی جی)
ورس 2 توسط جي جي اجرا ميشه و عليرضا هم اعتراف به يه سري مسائل ميكنه
اول از برنامه ي سكو(من و تو) ميگه كه انگار دوس نداره فعلا شركت كنه تو اين برنامه!
و بعد از هم اين كه همه جي جي رو دليل ضعف زدبازي ميدونستن و اين كه همش از برند ها ميگفته !مثل شانل
مادمازل با شانل...(تابستون كوتاهه) در ضمن از اين كه همه ازش ميخوان كه يك موزيك ديگه مثل تابستون كوتاهه بسازه!
و باز هم از اين كه تلاش كرد و جا افتاد تو گروه و الان ايهام ول ميده!!!
مثل اين ورسا چيه؟؟همش راجع به گوچي شانل و ورساچيه!!!
Dealer nistam vali "E" haamo midam...""


ورس 3 (مهراد هیدن)
در اين ورس مهراد از تعصب طرفدار ها به گروه ميگه...به طوري كه اگه مشكلي پيش ميومده همه حرص ميخوردن و تو مشكلا اسم زدبازي رو ميآوردن و اين كه ميگه ما با هميم خوب (يعني گروه و طرفدار ها)
و انگار موفقيت زدبازي رو طرفدار ها هم ارث ميبردن...

ورس 4 (سهراب MJ)
و سهراب از اون جايي كه عادت داره يهويي بياد وسط! مثل آهنگ زمين صافه كه وسط عشق بازي ي سياوش و نسيم اومد وسط!!!
مياد و باز هم تشكر ميكنه از طرفدار ها واين كه هميشه حمايت كردن از گروه و اين كه تو همه ي شرايط با گروه بودن و تو تك تكه مناطق ايران هم همين طور بوده
و داستان هايي كه يه سري از اونجايي كه كل آهنگ رو حفظ نكردن كلي عصبي بودن و اين حرفا...
اين كه طرفدار ها واسه گروه مثل نور بودن تو تاريكي و راه رو نشون دادن به بچه هاي زدبازي
و اصلي ترين نكته...
اين كه گروه 1+5 يا همون زدبازي!مثل 5 تا شاه (ويلسون/هيدن/ام جي/سيجل/جي جي) و بي بي (نسيم) هميشه با هم ديگه هستن



و جاي ويلي رو خالي كردن از اون لحاظ كه از طرف ويلي هم از طرفدار ها تشكر به جا آوردن...
واقعا جا داره از زدبازي...از تك تك بچه ها واسه اين آهنگ تشكر كرد
به اين كه جواب احساسات نه تنها من يا تو يا اون...بلكه هزاران طرفدار زدبازي رو دادن...و حتي از سامان هم نام بردن از اونجايي كه ميبينيم تو همه ي سايت ها اسم اين رپر هستش...هنوز خيلي ها فكر ميكردن سامان مشكل داره با گروه
آلبوم هديه اي نبوده به طرفدار هاي اين گروه.بلكه اين ترك بزرگترين هديه هستش واسه طرفدارها...اين فقط حرف زدبازي نيست به طرفدار ها كه بگه مرسي كلي...بلكه حرف همه ي طرفدار ها از همه ي نقاط جهان هستش كه به بچه هاي گروه زدبازي بگن...مرسي كلي...

______________________________________________________________


6.مهد كودك
سال 85 و بعد از پخش ترک بی حس مصاحبه ای توسط بهزاد بلور ( بی بی سی) با بچه های زدبازی صورت گرفت که در قسمتی از مصاحبه سهراب شروع کرد به خوندن چند بیت از همین آهنگ مهد کودک.و ما میبینیم که سهراب بعد از 6 سال تصمیم به بیرون دادن این ترک گرفت
داستان کلی این ترک به دوران کودکی و شیوه ی بزرگ شدن سیاوش و سهراب در مقطع های مختلف برمیگرده و اصل حرف هم به این نکته برمیگرده که بچه ها موفقیت خودشون رو تو انتخاب های خودشون میبینن و کلا درس مدرسه رو هیچ وقت جدی نگرفتن
نکته ی جالب تو این آهنگ این هستش که مدرسه و کلا محیط مدرسه رو جایی برای لاشخوری و علافی میبینن بچه ها و این نکته که اصلی ترین کار سیاوش و سهراب تو دوران مدرسه تعهد دادن و دمه دفتر ایستادن بوده
با این اوصاف تو هر 2 ورس ما مشاهده میکنیم که اعتراض عجیبی دارن بچه ها به اون دوران. یعنی به ناکار امد بودن محیط مدرسه دارن اعتراف میکنن بچه ها

ورس 1 (سهراب MJ)
سهراب بیشتر به حال و هوای الانه خودش اشاره میکنه و این که مسیر خودش رو خودش تعیین میکنه و با آوردن اسامی مخفف که احتمالا هم کلاسی ها یا معلماش بودن به نوعی اون دوران رو واسه خودش تداعی میکنه

ورس 2 (سیاوش سیجل)
در طرف مقابل سیاوش از بودن تو دنیای دیگه میگه به طوری که جسما تو مدرسه بوده ولی فکرش پیشه رویاهاش بوده و شروع موفقیت خودش رو تو کشیدن سیگار دیده و به نوعی نقطه ی شروعش رو اینجا دیده و شروع به خوندن رپ کرده و خودش رو از هم سنها و هم دوره ای ها فراتر میبینه... و در آخر هم با افتخار اعتراف به تخس بودنش میکنه

کروس (سیاوش سیجل)
کوروس این آهنگ نا خواسته مارو میبره تو حال و هوای آهنگ مامان بزرگ...میم الف میم الف نون ب ز ر گ...
اصل حرف کوروس تاثیر نداشتن درس رو بچه ها و بلد نبودن الفبا و تغییر نکردن بچه ها رو به همه گوشزد میکنه
ولی یه نکته ی جالب داره این کوروس. این که حالا خوبه سیاوش میگه بلد نیستیم الفبا و داره از حفظ همه حروف رو میگه...! اگه بلد بودن دیگه چی میشد!!!
______________________________________________________________


7.نکنی باور:

نکنی باور از ترک های لاو آلبومه ... تو آلبوم فقط دوتا ترک لاو بود که یکیش همین "نکنی باور" با سبک رپ و "منتظر بودن کاری که..." که به سبک راک بود

این آهنگ از نظر آهنگسازی یکی از بهترین یا شاید بهترین بیت رپ فارسی رو داشت که دربارش بحث نمیکنیم تو این قسمت ... ولی میخواستم مقدمه بشه برا این نظر شخصیه خودم که اگه بجای بهزاد لیتو، مهراد دراین آهنگ ورسی میخوند بی شک آهنگ بسیار قوی تر میشد ... بدلیل اینکه بالاترین پتانسیل برا آهنگای لاو در رپ فارسی رو مهراد با صدا و استایل بی نظیرش داره و حضور کم رنگش یعنی بسنده کردن به اجرای فقط کروس ارزش آهنگو تا حد زیادی پایین آورد (این دیدگاه شخصیه منه (سینا))

مفهوم کلی:

بدلیل اینکه معنای لیریکس آهنگ کاملا واضحه ما توضحی رو معنای آهنگ نمیدیم

اما از نظر فنی تکست سهراب بهترین تکست و تکست سیجل با صدای خاصش از نظر انتقال حس و فاز آهنگ در سطح ایده آلی بود ... تکست بهزاد هم سطح خوبی داشت اما نتونست بخوبی حسه آهنگو منتقل کنه

{وقتمون" آب شد " سالوادور دالی"
عکسمون قاب شد ولی جا تو خالی....}

در ۱۹۳۱، دالی یکی از مشهورترین آثارش به‌نام «تداوم حافظه» را خلق کرد. این اثر که ساعت‌های نرم یا ساعت‌هایی در حال ذوب شدن نیز نامیده می‌شود، تصویری فراواقع‌گرا از ساعت‌های جیبی معرفی می‌کند. به عنوان تعبیر کلی برای این اثر، نقاش سعی دارد با استفاده از ساعت‌های نرم فرضیه‌ای که زمان را صلب و قطعی می‌انگارد را کم ارزش جلوه دهد و این مفهوم توسط دیگر تصاویر در این کار تقویت می‌شود، مانند کاربرد دورنمای وسیع و مورچه‌ها و مگسی که ساعت‌ها را می‌بلعند.



______________________________________________________________


8.سیگار صورتی

سیگار صورتی آهنگیه در سبک زمین صافه و تابستون کوتاهه با این تفاوت که آهنگسازی کار با مهراد هیدن بوده که ما درین مقاله به مباحث آهنگسازی نمی پردازیم و در قسمت دیگر نقد و بررسی که بزودی آماده میشه مفصل دربارش صحبت میکنیم
کروس آهنگ توسط نسیم اجرا میشه و از نظر اجرا و لیریک شباهت زیادی با کروس تابستون کوتاهه داره که توسط خود نسیم اجرا شد و درمورد باهم بودن و مهمونی و همچنین اسم آهنگ یعنی سیگار صورتی هست
ورس 1 (سیاوش سیجل)
ورس سیجل طبق معمول هیپ هاپ هست و در هیپ هاپ بیت ها و مصراع ها بلند و هم قافیه هستن و مفهوم آهنگ با بار اول گوش دادن قابل درک است! به همین دلیل ما زیاد تکست های هیپ هاپ رو معنی نمیکنیم چون همه چی واضحه و نیازی به توضیح نداره
سیجل در این آهنگ از با هم بودن و عشق و مستی گفته

کروس دو با همکاری مهراد اجرا میشه

ورس 2 (مهراد هیدن)
ورس دو توسط مهراد هیدن اجرا میشه و بخوبی صحنه ای رو مجسم میکنه که حس خوبی به شنونده میده
"برگا ريختن و بي ريخت شدن تو فصلي تازه" مارو یاده "بهرحال هرسال برگا رنگ میگیرن یه چندماه سبز آخر با زرد میمیرن" در آهنگ تابستون کوتاهه میندازه همچنین "چشا ریز" هم در آهنگ زمین صافه استفاده شده بود ... در کل هدف مهراد ازین آهنگ تکرار تابستون کوتاهه و زمین صافه بود که بدلایلی این اتفاق 100% نیفتاد! که در قسمت بعدی نقد راجع بهش صحبت خواهیم کرد
Pete Doherty 'Kate Moss
تنها کاربران عضو سايت قادر به مشاهده لينک ها هستند.
عضويت در سايت / ورود به سايت


ورس 3 (سهراب MJ)
ورس سه توسط سهراب MJ اجرا میشه که تندتر و جدی تر از بفیه ورسا و برخلاف دو ورس قبلی در حالت دیس لاو هست !
معناش کاملا واضحه !

ورس 4 (علیرضا جی جی)
ورس 4 بلافاصله بعد از ورس 3 توسط علیرضا جی جی اجرا میشه که تو این آهنگ برخلاف بقیه آهنگها جی جی از ایهام استفاده نکرده... داستانش معلومه ونیازی به توضیح نیست
فقط اول ورس میگه واتس آپه منو تو ... که whatsApp: نرم افزاری برای چت کردن در موبایل می باشد
______________________________________________________________

9.دلم تنگ شده

این آهنگ از نظر سبک یک ترکه کاملا مفهومیه با حضور مهراد، سیاوش و نسیم!

آهنگ سبک راک هست و ازون دسته آهنگایی که یک معنای ظاهری و یک معنای درونی داره و همین ویژگی هست که باعث شده حس خاصی رو منعکس کنه

ورس 1 (مهراد هیدن)

ورس یک توسط مهراد اجرا میشه و مهراد تو این ورس سعی میکنه اول تا آخر راهی رو که برای هدفاش طی کرده بازگو کنه! و چه هدفی داشته و اینکه اول راهه خودشو گم کرده بوده اما بالاخره تونسته که راهشو پیدا کنه و تقریبا به چیزی که میخواسته رسیده و الان دیگران هستند که از اون خیلی چیزا رو یاد میگیرن

ورس 2 (سیاوش سیجل)

ورس 2 توسط سیجل اجرا میشه و از خوشی هایی میگه که الان داره و اون همه تفریح و دوری از چیزای منزجر کننده! میگه که الان به اوج رسده اما میخواد بازم بالاتر بره اما بیش از این نمیتونه چون دیگه نمیتونه مثه قبل زندگی کنه و انگار همه چیز فقط میگذره و اون قدرها هم ازین خوشی ها راضی نیست

در کل این آهنگ مفهومی مشابه این داره که اونا دلشون برای گذشته تنگ شده و اون قدرها هم که همه فکر میکنن اینجور زندگی کردن راحت نیست.

______________________________________________________________

10. منتظر بودن کاری که...

این ترک از نظر سبک راک هست و مفهومه کاملا عاشقانه ای داره. از نظر معنی این آهنگ تفسیر راحتی داره چون تمام بیاناتش صریح و واضحه

این ترک رو مهراد و سیاوش به همراهی آرش دارا میخونن

نیازی به تفسیر ورس ورس آهنگ نیست !

مفهوم کلی آهنگ:

"هیچ چیز مانعه حس من (عاشق) به تو (معشوق) و نمیتونه منو از تو جدا کنه و من میتونم تا آخر منتظره تو بمونم و برای من این کار سخت نیست . من حتی بگم میرمو برنمیگردم هم نمیتونم این کارو بکنم چون با وجود تو زندگی میکنم."
_______________________________

ديدگاهی كلي از زاخارنامه:
زدبازي تا قبل از پخش آلبوم شرايط ایده آلی نداشت.
با دادن 4 ترك که دوتاش یعنی ""Mysterious Eyes و "تازه شروعه زندگیمونه" در سطح زدبازی واقعا ضعیف بود و دوتای دیگه یعنی "پدر من بد منو نگاه میکنه" و "بخند مصنوعی" که به نسبت كارهاي گذشته معمولی بود و شرايط ایده آلی نداشت.

_______________________________

اين آلبوم ميتوانست 2 حالت داشته باشد:

1. آلبوم قوي باشه و زدبازي رو به شرايط گذشته و به دوران اوج برگردونه
2. آلبوم معمولي و يا حتي ضعيف باشه و زدبازي رو بيشتر زير منگنه ي فشار قرار بده
همكاري هيچكس و به تبع سر و صداي بعد از اون،داشتن تم گنگ كه خيلي ها دلشون ميخواست، تنوع و سبك هاي مختلف، استفاده ي بجا از اعضا، ترك مرسي كلي و به نوعي ارتباط با طرفدارا، آهنگ سازي هاي خوب و استفاده ي درست از پتانسيل مهراد و عليرضا تو سبك هاي مختلف و يه جورايي ياد كردن از سامان ويلسون كه غيبتش داره 5 ساله ميشه...همه و همه دست به دست هم داد كه حالت اول براي اين آلبوم شكل بگيره
_______________________________

ما قصد نداريم اعضاي گروه رو با هم مقايسه كنيم ولي ذكر 3 نكته لازمه:

1.حضور مهراد در ترك هايي كه واقعا به استايلش ميخورد و كاملا عكس همين مورد

2. درخشش سهراب ام جي در تمامي ترك هايي كه حضور داشت

3. پیشرفت چشمگیر سیاوش سیجل

البته نام نبردن از جی جي و نسيم چيزي از ارزش هاشون در اين آلبوم كم نميكنه
_______________________________

"زاخار نامه" رو نبايد با "سكوت" بهرام مقايسه كرد...يا حتي با "انجام وظيفه" هیچکس و هر آلبوم ديگري…
"سكوت" پر از حرف نا گفته بود...شايد حرف دل خيلي از بچه هاي همين خاك...بي برو برگرد برگه ي اصلي شناسنامه ي رپ فارس آلبوم سكوت بوده و هست...آلبومي كه تو سال 90...شروع اخرين دهه ي قرن عرضه شد
ولي زاخار نامه صحبت 10 سال زندگي...10 سال خاطره...10 سال غم و شادي
زاخار نامه حتي نصف سكوت هم محتوي نداره ولي مگه خواسته ي همه از آلبوم محتواست؟
به طور واضح زندگي بر پايه ي همه ي حوادث و اتفاق ها واقع شده و ما احتياج به همه سبك ها داريم...حداقل براي معيار...براي مقايسه
زدبازي رو فقط بايد گوش داد...نقد نكرد(اين نظر عجيب ولي واقعي ي منه!)
زدبازي نه از فقر ميگه...نه اعتراضي داره...نه از بدبختيش ميگه
بر عكس از داشته هاش...خوش گذروني و اصلي ترين نكته...از زندگي ميگه
چون مطمئنن بعد از غم و غصه...اين ذهن نياز به خوش گذروني و شادي هم داره
زاخار نامه شايسته ي احترام هستش و الان بازار داغي داره و كم كم هم گرد و خاك خاطره روش ميشينه...
آلبومي كه الان طنين انداز خيلي از ماشين ها و خونه ها و گوش هاي ما شده!
_______________________________

سخن آخر
از اون جايي كه ديدم نقد كلي فوق العاده طولاني ميشه و كمي خوندنش سخت ميشه گفتيم كه نقد رو تو دو قسمت آماده كنيم
بررسي آهنگسازي و اجراي تك تك اعضا رو تو مقاله ي بعدي مشاهده ميكنيد
جا داره از سينا (NorToN) براي تمامي ي حمايت ها و پشتيباني ها تشكر ويژه اي كنم
و از دانيال براي همكاري و كمك هاي زيادي كه كرد نيز تشكر كنم
عسل هم كه نقش محوري داشت تو جلو بردن هر چه بهتر مقاله
و منم كه كوچم ترين عضو اين تيم نقد هستم كه فقط از همكاري با بچه ها لذت بردم و خوشحالم كه بعد از 2 سال باز هم مينويسم...براي شما...براي دلم
اميد وارم اين مطلب مورد پسند شما قرار گرفته باشه. باور كنين زحمت زيادي براي جمع آوري اين مطالب صورت گرفت توسط همه ي اعضا
ولي مهم ترين نكته براي ما اطلاع رساني به همه طرفداران زدبازي باز ها بوده و حالا حالا ها هست
و هر گونه كپي برداري از اين مطلب باعث شادي و خرسندي نويسنده شده حتي در صورت حذف اسم نويسندگان!
چون يكي نيست بگه شما اگه دنبال اسم بودين چرا دارين مينويسين؟!
_____________________________________________________________________________________________


بررسی ترک های 1 تا 6 آلبوم + مقدمه + دیدگاه کلی: کیا سام سین
بررسی ترک های 7 و 8 و ویرایش نهایی: سینا (NorToN)
بررسی ترک های 9 و 10: عسل
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ چهار شنبه 7 تير 1391برچسب:نقد و بررسی آلبوم زاخارنامه, توسط mojtaba